inzichten-heldere-bedrijfsstrategie-1024x597

Nieuwe directie, nieuwe strategie?

Uit onderzoek van NewRoutes blijkt dat interne omstandigheden vaak de aanleiding zijn om een nieuwe strategie te gaan ontwikkelen. Ondernemingen starten met een strategieproces omdat er een directiewissel, een nieuwe teamsamenstelling of RvC is. Of omdat het een terugkerend moment is op de planning, bijvoorbeeld na drie of vijf jaar. Maar zijn dit wel de juiste aanleidingen om te werken aan strategieontwikkeling?

Strategie houdt je onderneming op koers om groei te realiseren. Dat heeft een regelmatige update nodig, maar dan om de goede redenen, namelijk verandering in externe factoren. Denk bijvoorbeeld aan:

Veranderend klantgedrag: Afhankelijk van trends en ontwikkelingen verandert het gedrag van jouw klanten. De coronacrisis is hier een extreem voorbeeld van. Maar denk ook aan langdurende trends richting duurzaamheid of gezondheid. Dit zorgt langzaam, of juist snel, voor een verandering in het gedrag van jouw klanten.

Bewegingen van concurrenten: Kijk bijvoorbeeld naar de introductie van nieuwe producten of diensten. Maar ook naar substituten van buiten jouw markt. Of denk aan afnemers en toeleveranciers die zich verenigen en gaan bewegen in de keten.

Veranderende wetgeving: Denk aan wet- en regelgeving rondom data en privacy. Dit kan mogelijkheden rondom jouw businessmodellen inperken.

Starten met strategieontwikkeling: de connectie met klant en markt

Een eerste voorwaarde voor goede strategieontwikkeling is het herstellen én versterken van de connectie met klanten en de markt. Dit doe je door op allerlei niveaus te luisteren en te analyseren wat er rondom het bedrijf gebeurt. Hoe werkt dit?

  • Maak gebruik van continue klantfeedback en tevredenheidsmetingen, bespreek en deel deze resultaten organisatiebreed.
  • Maak gebruik van data-analyses van klantgedrag en de ontwikkelingen hierin.
  • Maak gebruik van externe data en benchmark om de snelheid van trends te volgen.
  • Maak gebruik van feedback, rapportages en indrukken van sales en de klantenservice en sales. Zij staan in direct contact met de klanten.
  • Maak gebruik van concurrentieanalyses en markttrends en update deze continu.

Market scouts om verandering te initiëren

Om bovenstaande punten in kaart te brengen, kun je een groep aanstellen binnen jouw bedrijf. Een team dat zich verantwoordelijk voelt om de markt en klanten constant te volgen en te blijven verkennen. Deze ‘market scouts’ worden dan de echte initiators om je strategie bij te sturen: ze signaleren direct beweging binnen de markt, klanten en concurrentie. Dit geeft een veel betere aanleiding om na te denken over het aanpassen van je strategie.

Lees onze andere artikelen

AdobeStock_302680569

Laat je inspireren

Wist je dat meer dan driekwart van de bedrijven ontevreden is over de manier waarop hun strategie tot stand komt?...
Complex4

De Personal Strategist als gids voor jouw groeistrategie

Het hebben een duidelijke en effectieve groeistrategie is cruciaal voor het succes van elke organisatie. CEO's en directieteams staan aan...
foggy+road

Hoeveel tijd besteed jij aan je klanten bij het bepalen van je strategie?

Waar draait een goede strategie nu eigenlijk om? Het simpele antwoord volgens NewRoutes: om het creëren van waarde voor je...

NewRoutes

Coornhertlaan 24
3707 ZL Zeist
martin.aalders@newroutes.nl
LinkedIn

.

KvK nr. 37094149
btw id nr. NL002038054B93
Cookie Statement

Inschrijven nieuwsbrief

Naam(Vereist)

© 2021 - 2024 Guides to Growth