Uit onderzoek van NewRoutes blijkt dat interne aanleidingen vaak het startschot zijn voor nieuwe strategieontwikkeling. Ondernemingen starten met een strategieproces door een directiewissel, een nieuwe teamsamenstelling of RvC. Of omdat het een terugkerend moment is op de planning, bijvoorbeeld na drie of vijf jaar. Maar zijn dit de juiste aanleidingen om te werken aan strategieontwikkeling?

Wat als strategieontwikkeling externe factoren als aanleiding heeft? Bijvoorbeeld:

  1. Veranderend klantgedrag
    Afhankelijk van trends en ontwikkelingen verandert het gedrag van jouw klanten. De coronacrisis is hier een extreem voorbeeld van. Maar denk ook aan langdurende trends richting duurzaamheid of gezondheid. Dit zorgt langzaam of juist snel voor een verandering in het gedrag van jouw klanten.
  2. Bewegingen van concurrenten.
    Kijk bijvoorbeeld naar de introductie van nieuwe producten of diensten. Maar ook naar substituten van buiten jouw markt. Of denk aan afnemers en toeleveranciers die zich verenigen en gaan bewegen in de keten.
  3. Veranderende wetgeving.
    Denk aan wet- en regelgeving rondom data en privacy. Dit kan mogelijkheden rondom jouw businessmodellen inperken.

Starten met strategieontwikkeling: door de connectie met klant en markt

Een eerste voorwaarde voor goede strategieontwikkeling is het herstellen én versterken van de connectie met klanten en de markt. Dit doe je door op allerlei niveaus te luisteren en te analyseren wat er rondom het bedrijf gebeurt. Hoe werkt dit?

  • Maak gebruik van continue klantfeedback en tevredenheidsmetingen, bespreek en deel deze resultaten organisatiebreed.
  • Maak gebruik van data-analyses van klantgedrag en de ontwikkelingen hierin.
  • Maak gebruik van externe data en benchmark om de snelheid van trends te volgen.
  • Maak gebruik van feedback, rapportages en indrukken van sales en de klantenservice en sales. Zij staan in direct contact met de klanten.
  • Maak gebruik van concurrentieanalyses en markttrends en update deze continu.

Market scouts om verandering te initiëren

Om bovenstaande punten in kaart te brengen, kun je een groep aanstellen binnen jouw bedrijf. Een team dat zich verantwoordelijk voelt om de markt en klanten constant te volgen en te blijven verkennen. Deze market scouts worden dan de echte initiators om je strategie bij te sturen: deze verkenners signaleren direct beweging binnen de markt, klanten en concurrentie. Waarmee je een veel betere aanleiding hebt om na te gaan denken over een (aangepaste) strategie.

Meer weten over onze inzichten rondom strategieontwikkeling?
Neem contact met ons op!

NewRoutes tilt strategieontwikkeling binnen een bedrijf naar een hoger niveau. Dit realiseren we door jarenlange ervaring met strategieontwikkeling binnen corporate bedrijven, het MKB en start-ups. Daarnaast doet NewRoutes continu onderzoek naar strategieontwikkeling bij ondernemingen. Meer weten? We presenteren graag onze onderzoeksresultaten over strategieontwikkeling en laten zien hoe we jouw organisatie hierbij kunnen ondersteunen.