Highway,183,And,Mopac,Expressway,Interstate,Highway,Interchange,Overpass,Turn

Welke richting kies je om je onderneming te laten groeien?

Als je gaat nadenken over de strategie van je onderneming wil je uit verschillende strategische opties je keuze gaan maken: welke richtingen zijn er om de groei te versnellen? Hoe bepaal je de verschillende mogelijkheden die er zijn en hoe weet je wanneer je alle opties voor je onderneming bepaald hebt? Dit kan een lastige fase zijn in het strategieproces. Aan de hand van deze case leggen we de aanpak uit die NewRoutes hierbij volgt.

Strategische opties die verder gaan dan verbeteringen

Een productiebedrijf dat van halffabrikaat een eindproduct voor de bouw maakt, wilde een grote stap maken in de groei. Door hun focus op efficiënte productie waren ze gewend te denken in incrementele verbeteringen, maar de uitdaging was nu groter. NewRoutes werd gevraagd om het proces van strategieontwikkeling te ondersteunen. Het bedrijf met 500 medewerkers en oorspronkelijk een familiebedrijf maar nu in handen van private equity, wilde buiten de gebruikelijke kaders denken. Maar ze wilden ook de zekerheid hebben dat alle mogelijke strategische opties de revue zouden passeren.

Stap voor stap alle strategische opties bepalen

We hebben een proces voor hen op gezet bestaande uit een serie workshops met het directieteam. Hierbij speelt het Business Model Canvas een centrale rol. Dit model wordt meestal gebruikt om de huidige situatie van een bedrijf in kaart te brengen. Het is echter ook heel geschikt om een volledig overzicht van ontwikkelingen, trends en strategische opties te krijgen. In de workshop werden via gestructureerde vragen vanuit alle onderdelen van het BMC de ontwikkelingen in de markt en bij concurrenten in kaart gebracht. Door deze stapsgewijze aanpak werden geen belangrijke ontwikkelingen over het hoofd gezien. De ontwikkelingen leidden daarna per sector in het BMC tot strategische opties, waardoor het zeker was dat van alle kanten gekeken was naar de mogelijke opties. De opties zijn daarna geëvalueerd om een keuze te kunnen maken. 

Nieuwe routes naar groei

Waar leidde dat toe? De realisatie dat elders in de waardeketen de echte marge werd gemaakt. Dit leidde tot voorwaartse integratie door zowel een overname als eigen ontwikkeling. Verder werd duidelijk dat de kerncompetentie juist bij complexere productieklussen zat en daar ook de goede marge op gemaakt werd. Sales was juist gericht op zo standaard mogelijke projecten binnen te halen, maar bij deze commodoties (standaard maatvoering) was de prijsconcurrentie juist hoog. Binnen de beperking van de productielocatie, die eerst groei onmogelijk leek te maken, kon hiermee significante groei van marge en winstgevendheid worden gerealiseerd. Het strategietraject zorgde voor een betrokken directieteam en een aantal duidelijke strategische opties. De keuze, die samen met de private equity eigenaar werd gemaakt, zorgde voor duidelijkheid. De invulling via de M&A strategie en andere interne richting leverde de grote stap in groei op waar het directieteam naar op zoek was.

Van verbeteringen naar groeistrategieën?

NewRoutes heeft dit op het BMC gebaseerde proces met succes toegepast bij ondernemingen in verschillende branches. Ook geïnteresseerd in een traject waar het directieteam buiten de “verbeterkaders” gaat denken? We komen graag onze methode en de resultaten daarvan in meer detail bespreken.

Lees onze andere klantcases

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.

NewRoutes

Coornhertlaan 24
3707 ZL Zeist
martin.aalders@newroutes.nl
LinkedIn

.

KvK nr. 37094149
btw id nr. NL002038054B93
Cookie Statement

Inschrijven nieuwsbrief

Naam(Vereist)

© 2021 - 2024 Guides to Growth