Als je gaat nadenken over de strategie van je onderneming wil je uit verschillende strategische opties je keuze gaan maken: welke richtingen zijn er om de groei te versnellen? Hoe
bepaal je de verschillende mogelijkheden die er zijn en hoe weet je dat je een vrij volledige
serie opties voor je onderneming bepaald hebt? Dit is een lastige fase in het strategieproces.
Aan de hand van deze case leggen we de aanpak uit die NewRoutes hierbij volgt.

Strategische opties die verder gaan dan verbeteringen

Een productiebedrijf dat van halffabrikaat een eindproduct voor de bouw maakt, wilde een grote stap maken in de groei. Door hun focus op efficiënte productie waren ze gewend te denken in incrementele verbeteringen, maar de uitdaging was nu groter. NewRoutes werd gevraagd om het proces van strategie ontwikkeling te ondersteunen. Het bedrijf, oorspronkelijk een familiebedrijf en nu in handen van private equity, 500 medewerkers groot, wilde buiten de gebruikelijke kaders denken, maar ook zekerheid hebben dat alle mogelijke strategische opties de revue zouden passeren.

Stap voor stap alle strategische opties bepalen

NewRoutes zette een proces op met een serie workshops met het directieteam waarbij het Business Model Canvas een centrale rol speelt. Dit bekende model wordt meestal gebruikt om de huidige situatie van een bedrijf in kaart te brengen. Het is echter ook heel geschikt om een volledig overzicht van ontwikkelingen, trends en strategische opties te krijgen. Via een gestructureerd vragen proces werden in de workshop per onderdeel van het BMC ontwikkelingen in de markt en bij concurrenten in kaart gebracht. Door deze stapsgewijze aanpak werden geen belangrijke ontwikkelingen over het hoofd gezien. De ontwikkelingen leidden daarna per sector in het BMC tot strategische opties, waardoor het zeker was dat van alle kanten gekeken was naar de mogelijke opties. Die opties konden daarna geëvalueerd worden en kon er gekozen worden.

Nieuwe routes naar groei

Waar leidde dat toe? De realisatie dat elders in de waarde-keten de echte marge werd gemaakt. Dit leidde tot voorwaartse integratie door zowel een overname als eigen ontwikkeling. Verder werd duidelijk dat de kerncompetentie juist bij complexere productieklussen zat en daar ook de goede marge op gemaakt werd. Sales was juist gericht op zo standaard mogelijke projecten binnen te halen, maar bij deze commodoties (standaard maatvoering) was de prijsconcurrentie juist hoog. Binnen de beperking van de productielocatie, die eerst groei onmogelijk leek te maken, kon hiermee significante groei van marge en winstgevendheid worden gerealiseerd. Het strategie traject zorgde voor een betrokken directie team, een aantal duidelijke strategische opties en de keuze, samen met de private equity eigenaar, zorgde voor duidelijkheid. De invulling via de M&A strategie en andere interne richting leverde de grote stap in groei op waar het directieteam naar op zoek was.

Ook van verbeteringen naar groei strategieën?

NewRoutes heeft dit op het BMC gebaseerde proces met succes toegepast bij ondernemingen in verschillende branches. Ook geïnteresseerd in een traject waar het directieteam buiten de “verbeterkaders” gaat denken? We komen graag onze methode en de resultaten daarvan in meer detail presenteren.